Tuesday 27 May 2014

Aku dan Kehidupan

Alhamdulillah sedar tak sedar,sudah hampir setahun abad aku hidup menyewa sendiri dan berdikari,aku bersyukur sangat sebab aku masih mampu diberi peluang untuk hidup lebih berdikari,aku duduk rumah sewa since year 2012 after raya.Sebelum ni aku berulang je dari rumah abang aku,jauh jugak la memandangkan tempat kerja aku memerlukan aku datang seawal 7 pagi,memang aku kena tunggu awal la almaklumla tunggu bas,takut tau gelap tapi aku wat dono je,buat2 berani la katakan.hihiks..Until la, aku kenal ngan kawan kakak aku ,then dia tengah cari housemate masa tu,memandangkan bilik dah penuh kat rumah sewa tu aku."So,kalau aku tak kisah shared bilik dengan dengan dia",katanya.
And starting that day,bermula hidup aku sebagai penyewa,dan memasuki alam yang lebih berdikari,fizikal mental kena kuat wooo...duduk dengan diaorang tak kekok jugak lah sebab aku kan jenis yang ramah,so no wonder la our relationship seems like sibling..even kami datang dari keluarga yang berbeza,dan berasal dari negeri lain,kami tetap sejiwa..hehehe....

if kami ada masa hanging together,dah macam kakak aku dah ni.looks matured kan aku masa ni,almaklumlah memndangkan kedua mereka sudah pun bergelar isteri actually but jauh dari suami je ..aku je entah bila lagi ,muehehe



Okay,aku dan kehidupan memang ada suka,ada duka dan ada sedih,ada seronok banyak benda aku belajar tahu,dan yang paling seronok ialah aku dah pandai memasak..hihikss,berkat usaha aku nak sangat belajar masak akhirnya trcapai..dulu sebelum aku keluar dari rumah parents aku,mana pandai masak even siang ikan pun tak reti..haih cam tak percaya je,but tu lah hakikatnya..hahaha 
Kehidupan ni cukup mematangkan hidup aku sebagai seorang wanita yang bakal bergelar seorang wanita bergelar ibu satu hari nanti,so this is way how to be superb mama,housewife one day nnti..I must blajar masak,air tangan tu yang penting..hehehe
Dan yang paling penting,belajar berdikari dalam segala hal,termasuklah bayar bil api air,dan juga keperluan lain..semua kena belajar tahu,tu yang aku cakap kena sedia fizikal mental,huhu..alhamdulillah dah pandai da sekarang..aceceyhhh.....berlagak pulak da, boleh dah ni masuk meminang ni..hahaha lol.
Selama aku duduk menyewa rumah ni,i do it by my own self,every month I've spent money to pay house rent,food expenses,kena pandai balance la belanja tu..tak boleh boros sangat..sometimes,memang la kita perlu hargai diri kita kan, bersosial,outing,shopping but ingatlah masa susah jugak.. saving tu penting,if ada kecemasan nanti senang,kot2 lah dibuang kerja ke?upsssss.....lol*agreeeeeee.................

Biasanya hujung minggu je lah nak nampak aku makan kat luar,sebab sorang kan apa lah sangat..berbanding dengan hari biasa housemate aku ada,kami kan memasak sama2..jarang makan kat luar,kan jimat tu.  
dapat lah aku saving kan for my future , huhu.almaklumlah gaji aku pun bukan berstatus rmK+..so kenala cam tu..hehehe

but yang aku jadikan amalan sampai sekarang jimat cermat,sebab kalau bukan aku yang sedarkan diri aku mmbazir siapa lagi nak tolong sedarkan? mesti bil air la pulak tolong sedarkan,haha dengan menunjukkan jumlah yang banyak kan,mau tak runsing kan api air jadi banyak tetibe,memang poning..sapa jugak yang susah kalau bil api air melambung kan,even la kami menyewa sama2 ,sharing ,tapi tak ke membazir tu..."Sesungguhnya membazir tu kan amalan syaitan",hihiks,kenyataannya okay!Pandai anak mak! :D lol

Bukan senang tahu, nak duduk sendiri ni tapi kena kuat semangat je..Dan bagi aku pengalaman hidup sendiri sangat berharga ,sebab kat sini la aku belajar banyak benda dengan masalah kecil dalam kehidupan,kat sini aku belajar erti sabar dan berusaha mencari jalan keluar setiap masalah yang datang dalam hidup aku supaya dapat menjalani hidup yang positif setiap hari.Dan yang paling penting aku belajar hidup diatas kaki sendiri tanpa mengharapkan orang lain,

..............................................................................

Hmm...nak cakap pasal social life..tu semua sebenarnya atas diri kita,tau if kita pilih the right way,insyaallah kita mesti mampu kawal kehidupan sosial tu macam keluar malam balik pagi,"macam tak balik rumah ke,bukan lupa jalan balik rumah lah ..ahaksss haa...tu yang salah tu,kita dan diri kita yang menentukan siapa kita di masa depan kita tau.So bagi aku selagi kita berdiri di jalan yang Allah redhai,insyaallah Allah akan selalu jaga kita.Itukan janji Allah.


No comments:

Post a Comment