Sunday 10 May 2015

RINDU IBU ADALAH RINDUKU

Bismillah... 

RENUNGAN [ Mak ]

Entah macam mana rasa rindu meluap luap pada mak ,rupanya hari ini adalah Hari Ibu yang sangat dinanti nantikan seluruh insan yang bergelar ibu di seluruh pelosok dunia sekalipun ,akhirnya memaksa aku untuk luahkan disini, ini diari si muka buku yang aku rasa mampu aku menghilangkan sedikit rasa sedih dan bersyukur untuk banyak perkara dalam hidup aku kerana dianugerahkan sebuah ibu yang tidak ternilai harganya .Kata orang aku lahir dari perut Mak... (bukan kata orang... Memang betul) Bila haus, yg menyusukan aku... Mak Bila lapar, yg menyuapiku... Mak Bila kesepian, yg senantiasa disampingku... Mak Bila bangun tidur, aku cari... Mak Bila nangis, orang yg pertama kali datang... Mak Bila ingin bermanja, aku dekati... Mak Bila ingin duduk, aku duduk disamping... Mak Bila sedih, yg menenangkan aku hanya... Mak Bila nakal, yg memarahi aku... Mak Bila ingin disayang, yg menyayangi aku... Mak Bila melakukan kesalahan, yg paling cepat marah... Mak   Bila takut, yg tenangkan aku... Mak Bila ingin peluk, yg aku suka peluk... Mak Bila sedih, aku pasti telepon... Mak Bila sedang sakit hati dalam masalah , orang yg pertama aku beritahu... Mak Bila jemu, aku suka bergelak sama dengan... Mak Bila takut, aku selalu panggil... Maakkk...! Bila sakit, orang yg paling sedih adalah... Mak Bila minum obat, orang yg paling sibuk membantu adalah... Mak Bila terjadi masalah, orang yg paling panik adalah... Mak Yg sepatutnya masih peluk & cium aku sampai sekarang... Mak Yg selalu masak makanan kesukaanku... Mak kalau aku dah balik kerja, yg paling sibuk nak ambil aku Mak.Yang angkat baju aku dekat ampaian dan terkadang tolong simpan dalam almari adalah Mak Mak Yg selalu memanjakan aku... Mak Yg selalu puji aku... Mak Yg selalu nasihat kat aku...dan sepatutnya orang yang paling wajib ada masa hari pertama aku nikah satu hari nanti adalah Mak orang yang pertama yg akan kutunjuk & mendapatkan restu adalah... Mak kini AKU masih lagi mengenali seseorang MAKK Bila bermanja, aku cari...dia Mak  Bila sedih, aku cari..dia MAK  Bila sukses, aku ceritakan kepada...dia MAK  Bila bahagia, aku cari dia MAK .. Semoga Allah tetapkan jodoh dan mertua yang baik buat anakmu ini MAK .. 

   [ RENUNGAN ] Jika engkau sudah sukses & bahagia... Bahagiakanlah juga Mak mu... Bukan wang & hadiah yg diharapkan Mak, tapi ikhlas kasih sayangmu... Berderai airmata jika mendengar, jika Mak sudah TIADA... Makkk... Rindu Makkk... Aku rindu sangat dengan Makkk... 


{ throwback after a few years ago in 9/11/2011 5:30pm at HOME SWEET HOME }
mak mak ingat tak , hari tu masa saya tengah makan kat dapur ,Hari Raya Korban ketiga pada tahun 2011 9/11/2011 mak cakap saya selera makan mak masak sup daging korban  lepas tu saya campak kat luar rumah tulang tu ,mak marah saya , mak cakap tak baik buat macam tu ,daging korban tu , kena tanam,Allah saya dengan muka serba salah keluar rumah taknak mak marah saya lagi , saya ambil semula dan saya simpan kat luar dulu sebab nak sambung makan , lepas tu tetiba mak mengadu sakit kepala, saya tengok mak dah berpeluh , saya ambilkan kipas , mak dah terbaring betapa sayunya hati saya tengok mak macam tu , tak sangka itu lah kali pertama saya rasa sangat sayu dengan keadaan tu , tak dapat bayangkan apa yang ibu rasakan ketika itu ,serba sedikit story tentang ibu saya , dalam satu hari , dalam beberapa jam je .. lepas tu ibu meninggalkan saya ,bukan sehari dua,tapi buat selama lamanya ,semuanya bagaikan MIMPI yang nyata nyata terjadi dalam realiti kehidupan saya,alhamdulillah saya bersyukur dianugrahkan seorang ibu setabah dia ,sebaik dia, secantik dia ,Allahuakbar saya , bersyukur Allah memberikan saya waktu sementara berkhidmat pada dia , dan peninggalan mak saya meninggalkan kesan yang begitu besar dalam hidup saya hingga sekarang , saya tahu begitu banyak orang yg sanggup menyuapi ibunya. Begitu banyak orang yg sanggup mencuci muntah ibunya... Begitu banyak orang yg sanggup melindungi ibunya... Begitu banyak orang yg sanggup menghapus airmata ibunya... Begitu banyak orang yg sanggup menjaga ibunya... Dan yg terakhir... Begitu banyak juga orang yg MENYOLATKAN JENAZAH ibunya... alhamdulillah 
Dan bagi saya tak ternilainya harganya anugerah Allah bagi pada kita ni , Allah adalah sebaik baik pencipta .Manusia adalah sebaik baik kejadian Allah cipta . Allahuakbar .

Sempena Hari Ibu ni saya ingin kongsikan sedikit tentang kisah :

~Kisah~ Seorang anak sedang mendapati ibunya yg sedang sibuk memasak didapur, lalu si anak mengulurkan kertas dari tangannya yg bertuliskan sesuatu... Lalu si ibu segera mematikan kerjanya & menyambut kertas itu lalu dibacanya, ternyata kertas itu bertuliskan daftar UPAH membantu ibu :rm1 Tolong pergi kekedai : rm3. Tolong jaga adik : rm5 . Tolong buang sampah : rm3 4. Tolong bersihkan bilik tidur : rm4. Tolong siram bunga :rm4 JUMLAH = rm20  Selesai membaca, si ibu tersenyum memandang si anak dengan agak meneteskan airmata... Si ibu lalu mengambil pen & menulis dibalik kertas tersebut lalu menulis... 1. Upah mengandungmu selama sembilan bulan - PERCUMA. Upah berjaga malam karena menjagamu - PERCUMA. Upah airmata yg menangis karenamu - PERCUMA Upah kegundahan karena kebimbanganmu - PERCUMA Upah menyediakan makan, minum, pakaian & semua keperluanmu - PERCUMA.Dan JUMLAH seluruh nilai KASIH SAYANG ku kepadamu -   PERCUMA Airmata si anak seketika berlinang setelah membaca apa yg ditulis oleh ibunya... Si anak menatap wajah ibunya yg berlinang airmata... Lalu si anak segera memeluk ibunya dengan erat & berkata... "Aku sayang sangat pada IBU" Subhanallah... Hebatkan kasih sayang Allah bagi ,kadang kadang memang Allah tak bagi apa yang kita nak , tapi dia bagi apa yang kita perlu , Allah ada cara yang tersendiri membahagiakan hamba hambaNYA. Kita harus selalu memujuk hati kita , untuk selalu bersyukur dengan apa yang telah Allah bagi dalam hidup kita .Semoga tulisan yg sederhana ini bermanfaat untuk kita semua agar lebih menyayangi IBU kita...w/love ATHIRAH_

Dan walaupun ibu, dah tak ada dalam dunia ni , kita tetap perlu bersyukur sebab pernah diberi peluang untuk bersama dia walaupun sementara waktu . Doalah yang selalu baik buat mereka , pujuk lah hati untuk selalu mengingati dia dalam solat mu kerana hanya doa kamu *anak yang soleh & solehah yang mereka perlukan disana .Akhir sekali  saya memohon dengan rendah diri , sedekahkan AL-FATIHAH buat allahyarham ibu saya ROSHIDAH BINTI OMAR semoga dicucuri rahmat dan dipermudahkan perjalanannya menuju ke jannah amin ya rabbal alamin :) 
Subhanallah , hanya Allah yang tahu betapa rindunya saya pada seorang insan yang terlalu banyak berjasa pada saya ketika ini . Allahuakbar , semoga penghujung hidup saya nanti saya dapat menjadi yang solehah pada dia dan jadi yang mithali kepada bakal cucu cucunya satu hari nanti . Amin . Insha Allah .Benarlah kata orang kasih seorang ibu tiadalah galang gantinya , rindu seorang ibu kepada anak nya , adalah melebihi seluas luas buih buih air di lautan .tak terkira bilangannya Allahuakbar .  



No comments:

Post a Comment